преса

Автор: Ірина КАРІМОВА
Видання: «БукІНФО»

ВАСИЛЬ КОЖЕЛЯНКО:

ВАСИЛЬ КОЖЕЛЯНКО: „ЧИМ БІЛЬШЕ Я ПІЗНАЮ ПОЛІТИКІВ, ТИМ БІЛЬШЕ ЛЮБЛЮ СОБАК”
http://www.bukinfo.cv.ua/index.php?action=shownews&newsid=f54a923dadec399725607b1a525cc39e316e
5-07-2005


Василь Кожелянко – письменник нетиповий навіть для сучасної української літератури. Його романи – це суміш іронії, гіркої правди та, попри усе, оптимізму. Не усі сприймають його тексти за відвертість оцінок, але ніхто не закине письменнику головного — нещирості.

Максимально відвертим у своїх оцінках сучасних політичних та культурних подій в Україні Василь Кожелянко був і в розмові з кореспондентом Західної інформаційної корпорації.

- Пане Василю, зараз усі активно оцінюють початковий етап діяльності нової влади. Чи варто це робити, чи може ще треба почекати?

- Її треба оцінювати перманентно, мало того, політичні сили й політиків, які тепер є владою, треба було оцінювати ще тоді, коли вони були в опозиції. Цікаво порівнювати, відстежувати еволюцію, співставляти слово і діло. Світова політична практика передбачає сто днів, впродовж яких нібито добрим тоном вважається не критикувати нову владу. Що ж, цей термін сплив, і тепер всі, особливо ті, хто підтримував Віктора Ющенка на виборах, мають повне право спитати їх по всіх параметрах.


- З усіх подій, які відбулися після революції, що Вас найбільше вразило. Чи відчули Ви особисто якісь позитивні зміни після революції ?

- Насамперед, варто дещо з’ясувати щодо самого терміну революція. Як відомо, лише ті події можуть називатися революцією, під час яких змінюються хоча б одна з трьох основних систем суспільної парадигми – політична, економічна, соціальна. В цьому контексті я би радше назвав революцією події 1991–го року, коли в Україні змінилися всі три системи: політична – на заміну диктатури однієї партії прийшла багатопартійність, вибори на альтернативній основі, тобто хай незріла, смішна, спотворена, але демократія; економічна – на місці державної власності з’явилася приватна власність і ринок, дикий щоправда; соціальна — було узаконено нові суспільні прошарки і групи — як от олігархи, середній клас, безробітні, бомжі. Останні, правда, були і за совка, але називалися вони – «бічами».

А те, що відбулося в кінці минулого року, я би назвав – Помаранчевим Майданом. Красиво, романтично ... і ностальгійно, бо минула ейфорія листопада – грудня 2004 року і настали будні.

Щодо того, що мене вразило? Спочатку я думав, що мене вражають ті перші негарні скандали у новій владі, але згодом з’ясувалося що це – квіточки. По-справжньому, без емоцій і суб’єктивності мене потрясла заява нашого Президента щодо можливості створення керівного наддержавного органу ЄЕП. Це ж кардинальна зміна всієї тієї геополітики України, на яку уповноважував нову владу Майдан і більшість населення країни. Тим більше, що після помаранчевих подій і Росія, і світ були готові до того, що нова влада України денонсує угоду про ЄЕП. Незрозуміло...


- Чи не складається у Вас враження, що нова влада більше комісарить, ніж управляє процесами?

- Складається враження, що влада не має, або не може, чи не бажає озвучити кілька стратегічних пріоритетів своєї зовнішньої і внутрішньої політики, — не на декларативному рівні типу « Наш курс – ЄСЄЕП! », « Підвищимо мінімальну зарплату і пенсію до рівня прожиткового мінімуму!», а реалістичних , деталізованих, обґрунтованих програм. Адже, якщо такі програми будуть простими, ясними і доступними для найширших верств населення, довкола них можна згуртувати більшість суспільства. Поки що ми бачимо неощадливе розпорошення цінної пасіонарної енергії, яку потужно згенерував тоді Помаранчевий Майдан, ентропія, як кажуть.


- Чи знаходите Ви якійсь аналогії у нинішніх подіях, до тих, що ви описуєте у своїх романах ?

- Недавно в одній літературній газеті з’явилася стаття під назвою «Перші книги про помаранчеву революцію» – це рецензія на мій роман « Тероріум», який я написав у першій половині 2001 року, а друком він вийшов 2002 року. Так от, з кінця минулого року почало вважатися, що у цьому творі я передбачив відомі події минулорічних листопада – грудня. Я не заперечую. Але в цій же книзі є розділ під назвою «Китайські бовванчики», де гротескно-пародійно, мушу зізнатися, описується та нова, «післяреволюційна» влада. Чесно кажучи, я би не бажав, аби за якийсь час хтось написав статтю під назвою « Перша книга про нову владу після помаранчевої революції», це було б катастрофою для України. Я маю на увазі не таку статтю, а вифантазуваний мною варіант розвитку подій.


- Чи вже дали Вам сучасні події сюжети для нових романів ?

- Ні, оскільки нічого надзвичайного не відбулося, — нормальний вияв демократії прямої дії. Щоправда, ніхто не чекав такого від українці. Але кожна нація проходила свої пасіонарні смуги, кожна має свій зоряний час і свою епоху занепаду і все решта, що притаманне існуванню у часі й просторі такого суспільного організму як нація.


- У своїх публікаціях Ви чимало пишете про глобальні виклики людству. На Вашу думку, чи готові Україна та її нове керівництво адекватно сприймати ці виклики та реагувати на них ?

- Якщо судити з того, що ми маємо «на виході», то нове керівництво України переймається лише розв’язанням короткотермінових тактичних господарських питань, що теж потрібно, але це завдання на рівні другого ешелону виконавчої влади. По-моєму, мало хто в керівництві держави усвідомлює, що таке планетарні глобальні виклики як демографічна диспропорція, дефіцит енергоносіїв, протистояння по лінії «Північ — Південь», переформовування світових полюсів сили, загроза інтернаціонального тероризму (за етнічним і релігійним на черзі відродження тероризму соціального, тобто знову повстануть «гнані і голодні»), глобальне потепління та його наслідок — зміна клімату найболючіше може ударити саме по Україні, як країні з від’ємним демографічним балансом, низьким рівнем життя, залежністю від імпорту енергоносіїв...


- Як Ви оцінюєте фаховий рівень регіональної владної команди ?

- Ніяк не оцінюю, бо останній вчинок обласної влади, на який я зреагував своїм коментарем, – це розпорядження новопризначеного голови Чернівецької ОДА Теофіла Бауера восени 1998 року послати студентів і учнів профтехучилищ на буряки. Яким би високим не був фаховий рівень регіональної виконавчої влади, але призначена з Києва, вона не може проводити самостійну політику і приречена бути «передавальною ланкою».


- Чи варто було роздавати посади тільки за участь у помаранчевій революції ?

- «Роздавати посади» – це взагалі абсурд, суміш візантійства, совка і кафкіанства. Відповідальні посади треба здобувати або на виборах, або у відкритих чесних рівноправних конкурсах, які виявляють фаховий рівень претендента. А щодо революційних заслуг? Колись молода радянська влада нагороджувала звитяжців красними революційними шароварами, тепер, думаю, було б достатньо доброго слова і помаранчевого прапорця з гаслом « Так!», який можна буде показувати онукам.


- Чи змінилося щось у стосунках влади з літературно-мистецькою елітою ?

- Не знаю, бо не вважаю себе причетним ні до влади, ні до літературно-мистецької еліти. Але краще, аби влада і митці не перетиналися, бо якщо так стається, то дуже швидко виникає ситуація «Товариш Сталін власноруч править п’єси драматурга Корнійчука».


- Ви людина відома в політологічних та літературних колах України. Чи пропонували Вам бути радником нових керманичів Буковини? Якщо б це сталося, щоб Ви їм порадили ?

- Не пропонували. Але оскільки я фахівець з альтернативної історії в художній літературі, то зобов’язаний розглянути модель «що було б, якби ...». Отож, якби я був якимось-там радником, я би порадив місцевій владі, поки не пізно, звернути увагу на регіональні ЗМІ, зокрема на обласний державний телеканал. Хай би влада допомогла йому стати професійним, об’єктивним, культурним, аби він не займався агітпропом і не тиражував російську та російськомовну низькопробну попсу.


- Президент Ющенко є любителем традиційних стилів в українській культурі. Чи не сприятиме це тому, що культура буде скочуватися до рівня шароварщини, а всі інші напрямки ігноруватимуться ?

- На жаль, так склалося в українській офіційній культурі , що вона – під примусом, як це було за совка, чи з власної ініціативи, як це є за незалежності, з усіх сил потурає смакам вищого керівництва держави. Щербицький любив футбол – процвітало київське «Динамо», Кучма любив Кобзона — російська попса заполонила український ефір. Що любить Ющенко відомо: живопис, старожитності, антикваріат, — логічний ряд можна доповнити. Але справжня, автентична, непідроблена українську культура існує, розвивається і виборює перспективи здебільшого не завдяки, а всупереч зусиллям влади (при чому будь-якої) «допомагати» їй. Ліпше би не заважали.


- Як Ви оцінюєте перші спроби культурного менеджменту від міністра Оксани Білозір?

- Поки що чув мало про діяльність цього міністерства та її керівнички. Долинали лише відголоски скандалів зі звільненням Резніковича і Приходька. Ще чув, що пані міністерша планує зробити з кіностудії ім. Довженка український «Парамадит пікчерз». Цікаво, як це буде робити установа, яка відмовилася допомогти поїхати на фестиваль у Канни Ігорю Стрембицькому – кінорежисеру, який вперше в історії українського кіно здобув Золоту пальмову гілку.


- Яке Ваше життєве кредо ?

- Не бійся!


– Хто із постатей української історії Вам найбільше імпонує ?

- Я би, радше, говорив про історичні епохи. А це ті, про які я писав романи: ХУІ століття, коли Україна носила назву Велике князівство Литовське, козаччина, Друга світова війна, а також епохи Трипільської культури, на матеріалах якої виник найсвіжіший мій роман – «Третє коло». Щодо мілітарних історичних особистостей, то це – князь Острозький Костянтин Іванович, гетьмани Сагайдачний і Виговський. Так вийшло, що всі вони досить успішно воювали з Московщиною .


- Ви що, так не любите Росію ?

- Питання необхідно деталізувати. Якщо говорити про Російську державу, то таки так, я її не люблю, бо від неї Україні – самі кривди. Щодо російського народу, то до нього ставлюся індиферентно: мені, що росіяни, що татари, що чукчі – всі рівні, «кожен з них нарід, всі богоносці» як учить нас Лесь Подерев’янський, а от російську культуру, особливу літературу, шаную і місцями навіть люблю.


- Чи є серед нинішніх українських політиків якісь симпатичні Вам особи? Хто з них найбільше відповідає визначенню «політик»?

- Так сталося, що я вже понад 15 років пишу про політику, а отже змушений стежити за її дійовими особами, себто політиками. Так от, перефразуючи відомий вислів, зізнаюся: чим більше я пізнаю політиків, тим більше люблю собак.


- Які Ваші плани на майбутнє ?

- Яке може бути майбутнє в епоху глобального потепління, коли не знаєш, що буде завтра — дощ, спека, землетрус, повінь чи сніг. Але згадую вислів афонського старця Силуана: «Якщо завтра кінець світу, сьогодні – пшеницю сіяти!», тому , незважаючи ні на що, пишу. Це – історичний роман в екзотичному ландшафті.


Довідка ЗІКу.

Кожелянко Василь (нар. 1957 р.) Поет, прозаїк, журналіст. Постійно мешкає у с.Кам'яна Сторожинецького району Чернівецької області. До постійного місця роботи воліє себе не прив'язувати. Веде постійну рубрику в газеті « Молодий буковинець « – «Коментар тижня від Василя Кожелянка». Відсвяткувавши сорокаріччя, перейшов винятково на прозу. Автор збірок поезій «Терновий іней»(1994, премія «Гранослов’92»), «Білий і рудий»(1994), «Семибарвний кінь» (1995), «Як вчив Кожелянко-цзи» (2000), романів «Дефіляда у Москві» (1997, премія «Сучасності»), «Конотоп» (1998), «Людинець пана Бога» (1999), «ЛЖЕNostradamus» (1999).

Торік здобув перемогу на конкурсі « Коронація слова» за кінороман «Третє поле», який незабаром вийде з друку. Найвідоміший твір – роман «Дефіляда в Москві».

Критики визначають напрям прози Кожелянка як «альтернативну історію», «політичне фентезі». Його романи стали однією з перших вдалих спроб створення українського фентезі з присмаком «віртуального реваншу» за поразки українства в реальній дійсності. Деміургійний потенціал Кожелянка поки що важко визначити, враховуючи те, що всі його романи, – суть один метароман про «віртуальну українську Імперію», коннотований з народними казками, мілітарними фантазіями антиросійської спрямованості та науково-популярними розвідками про Атлантиду. Читабельність Кожелянкової прози дозволяє їй претендувати на увагу широких читацьких кіл (Кальварія, Володимир Єшкілєв).

Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031







231 авторів
352 видань
86 текстів
2193 статей
66 ліцензій