преса

Автор: Ігор Бондар-Терещенко
Видання: Еспресо tv

Еспресо.TV про книгу «Лише секунда» Олексія Геращенка

...
Витримавши драматичну паузу, додамо, що так само розраює наші сумні думки про елітарність народної мови дебютний роман "Лише секунда" Олексія Геращенка (Л.: Кальварія). "Хочеться вірити у свою унікальність, що десь там в глибині ти дуже чесний і дуже правильний, - мучиться його герой. - Мені здається, що це неправда. Здається, що якщо достатньо довго копати вглиб, можна докопатися до самого низу. Найнижчого низу. Низької ницості. І визнавши її, отримати шанс на те, щоби піднестися".

Утім, громадська думка, як це часто буває, не дає злетіти у вирій вдосконалення нашому автору-герою. "Трошки фраєвська історія, у міру містична, у міру цікава, приємно київська", - кажуть досвідчені люди, для яких дебют співзасновника простору Freud House, експерта із управління фінансами, викладача Києво-Могилянської Бізнес Школи, автора безкоштовного курсу "Фінансовий менеджмент" он-лайн університету Prometheus, лектора Відкритого Університету Майдану та активного учасника громадянських ініціатив щодо реформування економіки України обов’язково "укладається у майданівську традицію росту маркетингового середовища над собою, коли активні люди почали робити неочікувані речі - виколупувати бруківку чи міняти країну, захищаючи її майбутнє, створюючи прецеденти та явища, нові суспільні інститути, пишучі книги".

Почати оговтуватися від таких верховин духовності варто, мабуть, з того, що "трошки фраєвська історія" – це, напевно, гикнулося вбік російського культового письмака Макса Фрая, хоча насправді було б назвати її фраєрською, і ось чому. Просто буває, наприклад, що людина без кримінального досвіду хизується своїм знанням життя на зоні. Можливо, літературним, кіношним, а чи в маршрутці хтось чхнув. Те саме, здається, досвід державотворення з нашвидкуруч виколупаної бруківки чи написаної книжки.

З іншого боку, якщо вже згадали російських зірок, то чому тамтешнім письменникам-бізнесменам Сергію Мінаєву з Дмітрієм Ліпскеровим можна (писати книжки, а не виколупувати бруківку, звичайно), а київському – зась? В смислі, теж бізнесмену та економісту. Тим паче, що особливих руйнувань у будь-якому сенсі все одно не відбувається, як про те свідчить один з героїв роману Геращенка: "А що в твоєму житті такого особливого? Народився, був прив'язаний до мами, поважав батька, пішов у школу. Навчався, закохався в підлітковому віці палко й сумирно, отримав одкоша і гадав, що життя закінчено, але якось з часом гострі краї згладилися. Закінчив школу, переживав, як вступити до університету, вступив, радів життю, закінчив навчання, пішов працювати, одружився".

Хай там як, але ми всі все одно чекали такого роману, такої виробничої прози, яка була б написана професіоналом у власній галузі. Ми вже маємо і жіночих адвокатів у нашій літературі, і дитячих лікарів, і навіть матроси з останніми в Україні трактористами – а не лише суцільні філологи з журналістами – пишуть нам про свої робочі проблеми. Тепер ось написав бізнесмен, і це не може не зацікавити. Щоправда, він щоразу кидається у далеко не суміжні галузі прикладної казуїстики, зазіхаючи на лаври філософа, які, як відомо, вже віддані Толі Дністровому, але з часом минеться.

А все тому що справжня міська проза – вона не така. Вона, можливо, про те саме, що й у романі Геращенка – головний герой знаходить щоденник у чужій квартирі, в якому описані його власні думки – але філософія тут не дуже потрібна, це ж не житомирська, зрештою, школа прози. І навіть не станіславський феномен. Тут би в Артема Чеха спитатися, або в Антона Фрідлянда, але перший скоро нам свої військові тексти запропонує, а другий якщо й запропонував, то вони виявилися суто концептуалістськими, і колишніми шахами у них навіть не пахне. Але це нічого – і Геращенко, і подібні до нього автори з суміжних професій рано чи пізно розтиражують свій дебют, з якого обов’язково відсіється філософська полова, і буде нам чергове, містке щастя "міської" прози.

Читати повну версію огляду

Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031







231 авторів
352 видань
86 текстів
2193 статей
66 ліцензій