преса

Автор: Дмитро Дроздовський
Видання: Друг читача, портал

Форум видавців. P.S.


Гаврилів Тимофій. У шатах вересня. Оповідання. – Л. : Кальварія, 2013. – 112 с.

26.12.2013

«У шатах вересня» – книжка з 5 оповідань, об’єднаних безневинною назвою. Тимофій Гаврилів написав її нібито пост-скриптум до львівського Форуму видавців. «Ярмарок – не просто собі країна, а справжня імпе рія, яка <…> має добре організоване військо найманців-волонтерів, які якщо і вбивають, то ввічливістю й готовністю допомогти…». (С. 14). Форум як топос, безперечно, наявний у цьому художньому просторі, проте часом він відходить на другий план або й зовсім розчиняється в письмі. Участь «папочки-професора» зі своєю щойно виданою науковою монографією на форумі – лише кінцевий епізод, якому передує значно цікавіша історія про персонажа, який, можливо, є збірним образом сучасних «науковців без науки». В оповіданнях на першому плані – персонажі, які постають модифікаціями, якщо так можна сказати, вельми специфічних «архетипних літературних образів» або архетипних персонажів того дискурсу (pardon!), який породжує Форум видавців; зрештою, це нові герої нашого часу: злодюжки, хулігани, шахраї, божевільні науковці – такі собі «форумні соціопати».

Книжка Т. Гавриліва має особливу динаміку: перед нами медитативне письмо, доволі складне, в ньому можна загрузнути, якщо чітко дотримуватися синтаксичних рамок і йти за кожним періодом, кожною частиною складнопідрядного речення. Але водночас тут захований дивний механізм, що інтенсифікує оповідну манеру, робить її цікавою, а описуване стає непересічним. Найперше це можливе завдяки «наративній масці» Тимофія Гавриліва. По-друге, прозаїк удається до прийомів очуднення, виставляючи відоме у новому світлі, оприявнюючи нові грані Форуму та його пришелепуватих «мешканців». По-третє, в оповіданнях складний «філософський» пост-вітґенштайнівський синтаксис (це природно з огляду на те, що автор – професійний літературознавець-германіст) доповнюється іронічністю до описуваної реальності. Персонажі оповідок Т. Гавриліва – архетипні, але також і дуже живі, кожен із них має свій «пунктик», свої хенебери. Все це сукупно створює ефект відчуження читача від зображуваного простору; читач уявляє себе ніби в театрі, а перед ним на кону різні маски. Книжці притаманна своєрідна патріархальна архаїчність гоголівського штибу: ретельна виписаність кожного образу, психологічна підставовість сюжетів, заглибленість оповідача в те, про що він розповідає. Коли читаєш ці історії, навколишній час зупиняється. А це вже майстерність.

У збірці «У шатах вересня» є особлива дивність. У ній, як на мене, можна виокремити два важливих герої: це сама нарація (як потік спогадів-пригадувань, рефлексій-медитацій) і оповідач, який володіє особливою здатністю розчиняти і матеріалізувати людей, події, час. Усі п’ять оповідань сукупно витворюють особливу фігуру гротеску – своєрідно метафоризуючи якийсь сегмент нашого часу. Хоча іронічність і дотепність оповідача, особливість його «мовної позиції» ніби формують дистанцію між теперішнім і тим, про що йдеться в оповіданнях.

Перед нами – міні-вар’єте, в якому беруть участь «мертві душі». І чиновник-поет Кіндрат Дем’янович Лопух, і пройдисвіти, і «професор-Папочка», і Гість-Злодюжка – це не просто персонажі львівського форуму видавців, це маски, за якими сховано нашу реальність. Щось у цих масках є «українсько-архетипне». Персонажі, по суті, не мають імен (Кіндрат Дем’янович Лопух – це, радше, не ім’я, а прізвисько для театрального персонажа), вони безтілесні, безликі, надзвичайно узагальнені і вкрай точні водночас. Особлива мова цих історій – «дім буття» наших героїв. Нібито немає нічого дивного, що всі оповідання та їхні герої «живуть» у мові, але у випадку із Т. Гаврилівим цей момент потребує особливого прояснення. Мова цих творів – «надзвичайо-мовна», велемовна, вона представлена складними синтаксичними конструкціями, які зупиняють читацький час. І ось оповідання, написане на 30 сторінках, перетворюється на міні-виставу. З цього й породжується особлива дивність цих текстів, а, крім того ж, ультра-медитативність письма Тимофія Гавриліва, який, здається, часом створює не замальовку реальності, а «Логіко-філософський трактат», у центрі якого – лише почасти форум видавців, як вершечок айсберга. А на споді – вулкан божевілля та абсурді нашого навколо літературного життя, в якому майже немає письменників, але так багато амбітних, графоманних, скандальних, хитрих «продуцентів письма».

Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930







231 авторів
352 видань
86 текстів
2193 статей
66 ліцензій