преса

Автор: Людмила ОЛТАРЖЕВСЬКА
Видання: Україна молода, газета

Шукати світло навіть там, де тінь

Шукати світло навіть там, де тінь
Україну відвідав Ерік–Емманюель Шмітт, зірка світової драматургії, що має диплом філософа

№054 від 10.04.2013

«Французька весна», яка зараз триває в Україні, за великим рахунком, виконує просвітницьку функцію. Нас знайомлять iз найкращими новинками сучасного французького мистецтва, культурними рефлексіями та трендами, аби ми склали своє уявлення про його рівень і потенціал, співставили з тим, що відбувається на українських мистецьких майданчиках. У цьому контексті фігура драматурга Еріка–Емманюеля Шмітта справді стоїть наче трохи осторонь — хто–хто, а він точно представлення не потребує. Шмітт давно і впевнено утримує лідерство популярності серед сучасних авторів театру, його книги перекладені сорока мовами, а п’єси активно ставлять в усьому світі. Вистави за творами Шмітта — «Загадкові варіації», «Маленькі подружні злочини», «Фредерік або Бульвар злочинів», «Оскар і рожева пані» — є в репертуарі багатьох українських театрів. А тому зустріч із французьким літератором, що пройшла у Молодому театрі, перетворилася на милу бесіду добрих знайомих. Причому позитивний, доброзичливий тон цьому рандеву задав саме Ерік–Еммануель, людина не лише талановита, а й, як з’ясувалося, щира, відверта, з прекрасним почуттям гумору і без жодних натяків на зіркову хворобу.

Зустріч, якій передувала півгодинна затримка, Шмітт почав із вибачень — зізнався, дорогою він подер штани, а тому довелося терміново шукати цей предмет гардероба. Модератор зустрічі Юрій Макаров, повідомивши, що на сьогодні українською перекладено чотири книги Еріка–Емманюеля — «Пан Ібрагім та квіти Корану», «Оскар і рожева пані», «Дитя Ноя» та «Мрійниця з Остенде», — запропонував пригадати, чому і як випускник філософського факультету, автор дисертації про Дідро перекваліфікувався на драматурга. Шмітт зізнався, що писати почав з одинадцяти років, свій перший роман присвятив одіозній постаті Арсена Люпена. Перший драматичний твір написав у шістнадцять... Але рівень цієї літератури її автору вкрай не подобався. «Я мало пережив, мої думки не були глобальними, — аналізує себе раннього Шмітт. — Треба було набиратися досвіду, подолати власну надчутливість, створити скелет, щоб триматися рівно у дорослому житті. Так я почав вивчати філософію. Це навчання багато мені дало, але водночас воно було трагічним. Я відчував, що маю два мозки. Один — емоційний, другий — раціональний... Тривалий час не міг поєднати їх...» Багаторічні пошуки свого органічного «я» і стали причиною того, що першу п’єсу («Ніч у Валоні» розповідає про судовий процес, який влаштували ошукані Дон Жуаном жінки) Шмітт опублікував аж у тридцять років. Але компенсацією за багаторічні пошуки–терзання став випадок, який дав старт тріумфальній ході Шмітта провідними театральними сценами світу. Свою «Ніч у Валоні» молодий автор надіслав одній досвідченій актрисі, а та саме хворіла, і у неї був час прочитати п’єсу, згодом вона рекомендувала твір до постановки Театру на Єлисейських полях. Про такий дебют годі було й мріяти...

У своїх творах, зізнався Шмітт, він намагається переконати людей любити життя таким, як воно є, а не таким, як ми б хотіли, щоб воно було... «Я не уникаю тіні, а шукаю там світла, — так визначив він своє літературне кредо. — Зрештою, всі ми живемо оптимістично — створюємо сім’ї, виховуємо дітей, щось плануємо, але, коли відкриємо рота — це ж суцільний песимізм...» Щоправда, до таких висновків Шмітт також прийшов не відразу. Були в його житті і ситуації із зовсім іншим емоційним наповненням. Так, у п’ятнадцять років він серйозно замислювався про самогубство. Але випадково потрапив в оперу, де репетирували «Весілля Фігаро», і не лише забув про ці думки («мені повернули красу, враження — наче випірнув із глибини до світла»), а й закохався в музику, два його твори присвячені Моцарту та Бетховену.

У Києві французький драматург не лише зустрівся із шанувальниками, а й провів автограф–сесію у книгарні. Також Шмітт відвідав Львів, у цьому місті три театри мають у своєму репертуарі вистави за Шміттом. Драматург переглянув спектакль «Загадкові варіації», який на Камерній сцені Театру Заньковецької поставив режисер Вадим Сікорський.

Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930







231 авторів
352 видань
86 текстів
2193 статей
66 ліцензій